Τρίτη 30 Μαΐου 2017

Πανελλαδικές 2017: Ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων εξηγεί πώς γίνεται η επιλογή των θεμάτων

Για το πως γίνεται η επιλογή θεμάτων στις Πανελλαδικές αλλά και ποια διαδικασία ακολουθείται για να φτάσουν τα θέματα έγκαιρα σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας μίλησε ο Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων και καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιώργος Δάσιος στην Καθημερινή της Κυριακής.
Ο καθηγητής, ο οποίος έχει συνεργαστεί με 10 υπουργούς Υγείας από το 1992, όπου και συμμετείχε στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ), που κάθε χρόνο επιλέγει τα θέματα.
Η τεράστια κινητοποίηση
«Για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις κινητοποιείται ένας τεράστιος μηχανισμός σε ολόκληρη τη χώρα, συν την αντίστοιχη Διεύθυνση του υπουργείου Παιδείας που εργάζεται σε ετήσια βάση για την προετοιμασία, με εξαιρετική αποτελεσματικότητα. Κάθε χρόνο υπάρχουν περίπου 100.000 υποψήφιοι, 1.100 εξεταστικά κέντρα, 20.000 εκπαιδευτικοί που εμπλέκονται, περίπου 50 μαθήματα που εξετάζονται και πάνω από 500.000 γραπτά. Η διαδικασία διαρκεί πάνω από δύο μήνες. Το κόστος υπολογίζεται στα 12 εκατομμύρια ευρώ. Πέρυσι μάλιστα ήταν μεταβατική χρονιά, καθώς εφαρμόστηκαν το παλιό σύστημα για τελευταία φορά και το νέο για πρώτη. Έτσι κατεγράφη ρεκόρ αφού, για τις διάφορες κατηγορίες υποψηφίων, επελέγησαν θέματα για 180 μαθήματα, οι εξετάσεις διήρκεσαν 47 ημέρες και δόθηκαν προς βαθμολόγηση πάνω από 1,3 εκατ. γραπτά. Το σύνολο των θεμάτων ήταν 720, τα οποία "έπιασαν" 1.000 σελίδες», ανέφερε ο ίδιος.
Ποια είναι η διαδικασία επιλογής των θεμάτων;
Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.) συγκεντρώνεται σε ειδικό χώρο του υπουργείου. Είναι απομονωμένος, μέσα στους τοίχους έχει φύλλα μολύβδου, λειτουργεί κόφτης για τα κινητά τηλέφωνα, τα παράθυρα έχουν μεταλλικά ελάσματα που λειτουργούν ως ηλεκτρονικοί απομονωτές. Είναι σαν μπούνκερ (σ.σ. το μπούνκερ ήταν το καταφύγιο του Χίτλερ στα υπόγεια της Καγκελαρίας). 
Γύρω στις 6 το απόγευμα της προηγούμενης ημέρας από την εξέταση, φθάνουν οι τέσσερις καθηγητές για να προετοιμάσουν θέματα σε κάθε μάθημα. Απαιτείται τα θέματα να συντάσσονται εκεί και να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας με τέσσερις βαθμίδες διαβάθμισης. Επίσης, προτείνονται αρκετά θέματα σε κάθε βαθμίδα. Κατόπιν, κατά τις 12, αναλαμβάνει ο λεγόμενος λύτης, ένας καθηγητής που διδάσκει το υπό εξέταση μάθημα, ο οποίος λύνει τα τελικά προτεινόμενα θέματα, για να τα αξιολογήσει και να υπολογίσει εάν μπορεί να λυθούν από τους μαθητές μέσα στο τρίωρο της εξέτασης. Έχοντας τη γνώμη του λύτη, γύρω στις 2 τα ξημερώματα οι τέσσερις καθηγητές καταθέτουν στην Κ.Ε.Ε. την εισήγησή τους. Εάν π.χ. το εξεταζόμενο μάθημα είναι τα Μαθηματικά, οι μαθηματικοί της Κ.Ε.Ε. αξιολογούν τα θέματα, τα οποία περνούν τελικά από όλα τα μέλη της Επιτροπής, ακόμη και από τους φιλολόγους που κρίνουν εάν είναι ορθά διατυπωμένα. Όλα αυτά τελειώνουν έως τις 7 το πρωί, λίγο πριν από την εξέταση.
Τότε φεύγετε;
Καθόλου! Παραμένουμε στο μπούνκερ, για τυχόν διευκρινίσεις προς τα εξεταστικά κέντρα. Πάντα, αφού δοθούν τα θέματα, υποψήφιοι ζητούν διευκρινίσεις. Υπάρχουν 20 υπάλληλοι που φέρνουν εγγράφως τα ερωτήματα, ρίχνοντάς τα κάτω από την πόρτα. Υπήρξε περίπτωση μαθήματος με 500 ερωτήματα. Αγωνιούμε μήπως έχει πάει κάτι στραβά. Τα περισσότερα ερωτήματα βέβαια είναι παιδιών που δεν είναι καλά προετοιμασμένα. Είναι πολύ ψυχοφθόρα διαδικασία. Πριν από 20 χρόνια, όταν το υπουργείο ήταν στην οδό Μητροπόλεως, φιλόλογος κατά την επιλογή των θεμάτων των Αρχαίων υπέστη καρδιακό επεισόδιο.
Τι μπορεί να πάει στραβά στη διαδικασία των εξετάσεων;
Άπειρα πράγματα, όσο και εάν προσέχουμε όλοι. Στις εξετάσεις εμπλέκεται, εκτός από το εκπαιδευτικό προσωπικό, σχεδόν όλος ο κρατικός μηχανισμός. Θυμάμαι χρονιές να έχουν χρησιμοποιηθεί ελικόπτερα και πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, επειδή δεν έφθαναν τα θέματα σε κάποιο απομακρυσμένο εξεταστικό κέντρο.
Ως προς την επιλογή των θεμάτων;
Παρατηρούνται αστοχίες που κατά κύριο λόγο οφείλονται στο πολύ οριοθετημένο πλαίσιο της ύλης. Από την άλλη, «παγίδες» κατά τη διατύπωση των θεμάτων αποτελούν και οι επιστημονικές ασάφειες των σχολικών βιβλίων. 
Είστε υπέρ των εύκολων ή των δύσκολων θεμάτων; 
Δεν είναι πολλά χρόνια, που τα θέματα των Μαθηματικών κρίθηκαν υπερβολικά για το επίπεδο των υποψηφίων. Όλοι πρέπει να κατανοήσουν ότι πρόκειται για διαγωνισμό και όχι για εξέταση, άρα οι υποψήφιοι δεν πρέπει να πανικοβάλλονται εάν κρίνουν ότι τα θέματα είναι απαιτητικά, αφού είναι τα ίδια για όλους. Εάν επρόκειτο για εξέταση θα εισάγονταν λιγότεροι, γιατί θα απαιτείτο κάποιο ελάχιστο επίπεδο γνώσεων. Και να τονίσω ότι τα θέματα τα οποία –με την απαραίτητη διαβάθμιση– καταλήγουν σε υψηλό βαθμό δυσκολίας, βοηθούν να εισαχθούν οι καλύτερα προετοιμασμένοι υποψήφιοι. Δύσκολα θέματα σημαίνει καλύτερο φιλτράρισμα και καλύτεροι φοιτητές. Αντίθετα, τα εύκολα θέματα δεν επιτρέπουν στον άριστο να ξεχωρίσει. Είναι εντυπωσιακό βέβαια ότι προκαλείται αναταραχή όταν τίθενται απαιτητικά θέματα, σαν να θέλουν –υποψήφιοι και γονείς– να μπουν εύκολα θέματα σε Αρχαία, Φυσική, Βιολογία, Μαθηματικά και να εξαρτηθεί η τελική επίδοση από τον βαθμό τυχαιότητας της Έκθεσης, ένα μάθημα που το ποσοστό αναβαθμολογήσεων φθάνει το 30%! Και δυστυχώς, η Έκθεση έχει καταντήσει διδάξιμο μάθημα.
Τι συμβουλεύετε τους υποψηφίους την περίοδο των εξετάσεων;
Δεν πρέπει να έχουν άγχος, αλλά αυτό εύκολα το λες. Οπότε ας πάω σε πρακτικά ζητήματα. Για παράδειγμα, πρέπει να συνηθίσουν, λίγο πριν από τις εξετάσεις, να ξυπνούν στις 6.30 το πρωί, ώστε το μυαλό να δουλεύει κανονικά, σε πλήρη ετοιμότητα, στις 8.30 κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Επίσης, πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τη μελέτη της ύλης μέχρι το Πάσχα, ώστε τις τελευταίες ημέρες να κάνουν μόνο επαναλήψεις. Η επανάληψη κάποιου κεφαλαίου που γνωρίζει ο υποψήφιος ανεβάζει την ψυχολογία του. Αντίθετα, η μελέτη άγνωστων κεφαλαίων μπορεί να προκαλέσει άγχος στην προσπάθειά του να τα εμπεδώσει καλύτερα, και να μην αποδώσει ούτε σε όσα γνωρίζει καλά.
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου